Ny senterleder
Laila Sønstevold har ikke vært senterleder på Gulskogen så veldig lenge, men er allerede overbevist om at hun har verdens beste jobb.
Som 10-åring drømte lille Laila om å bli flyvertinne. Ha fin uniform, snakke 15 språk og reise verden rundt. Og ikke minst servere kaffe og te til de reisende. Laila havnet aldri i flybransjen, men etter hvert i Siemens. En gang hun var på forretningsreise, ble det trengsel ved inngangen til flyet. Da tok Laila ansvar, geleidet passasjerene framover, smilte og pratet i vei. Hun var så service-minded, og blid at folk trodde at hun var flyvertinne.
I dag, som senterleder på Gulskogen, har Laila fortsatt et sterkt fokus på å få folk fram og bidra til orden i rekkene gjennom smil og vennlig veiledning. Hun kommer fra jobben som senterleder på Oslo City, men framover er det ansatte på Gulskogen som skal ledes med stø og imøtekommende hånd.
«Jeg tror på å oppnå resultater gjennom å være inkluderende og ha respekt for alle typer mennesker. Mitt mål er å få frem hva de som jobber her på Gulskogen har på hjertet, så jeg kan ta beslutninger tuftet på det de er opptatt av,» smiler Laila.
Og smile, det er noe senterlederen gjør ofte. Det skinner igjennom at hun trives godt i selskap med andre. Hun er lett å prate med og oppriktig interessert i å komme i dialog med folk.
«Jeg tror på stor takhøyde, men det fordrer at folk stoler på meg. Jeg håper å være en leder folk får tillit til. Jeg sitter overhodet ikke på fasiten på hva som skal til for å lykkes, men tror at vi kan komme fram til noen gode svar sammen. Eller som en gammel kollega av meg en gang sa: Det hjelper ikke at du har rett, hvis ingen andre skjønner at du har rett,» smiler Laila.
Starten på jobben som senterleder på Gulskogen ble litt røff. Like etter at hun tiltrådde i stillingen, fikk hun korona. Hun har derfor ikke rukket å være så mye rundt på senteret ennå som hun hadde ønsket. Dette skal det nå rettes opp i.
«Jeg har blitt kjent med noen allerede, ikke minst alle de flinke og hyggelige menneskene på senterkontoret. De har vært helt enestående og tatt meg veldig godt imot. Også de rundt om i butikkene som jeg har vært innom, har vært helt fantastiske. Jeg gleder meg til å gå rundt og bli kjent med enda fler av dem. Her får jeg innspill jeg ikke får på senterkontoret, og dette har stor verdi. Jeg får bokstavelig talt førstehåndskunnskap om hva som foregår på senteret. Og sånn vil jeg at det skal være, at alle som jobber her føler at de kan komme til meg med ting de har på hjertet,» sier Laila entusiastisk.
Det er ikke bare de ansatte på Gulskogen, som Laila har latt seg begeistre av. Også kundene på senteret har hun allerede rukket å bli glad i.
«Særlig «gamlegutta» som har Gulskogen som fast møteplass, er noe for seg selv,» forteller Laila og lyser opp litt ekstra. «De kommer hit hver dag, setter seg ned med en kaffe og prater om løst og fast. Det er et privilegium at vi får besøk av disse staselige karene hver eneste dag, og at vi kan spille en viktig rolle i livene deres. Det synes jeg er helt enestående.»
Den nye senterlederen smiler mye. Dette skyldes i stor grad at hun som oftest er i godt humør, men det har også en strategisk baktanke. Laila har nemlig et sterkt kremmergen, og mener bestemt at man kan utgjøre en forskjell ved å yte det lille ekstra. Om det så bare er med et smil eller en vennlig kommentar.
«Godt humør er viktig for å skape gode kundeopplevelser,» forklarer Laila sprudlende. «Er du i godt humør, kommer andre i godt humør. Det er smittsomt! For ikke så lenge siden stakk en av de ansatte på senteret innom en kunde med en vare på vei hjem, hun skulle likevel forbi. Det synes jeg er vakkert.»
Vakkert er også et stikkord for opplevelsen Laila har av Gulskogen senter. Både når det gjelder hvordan senteret er utformet, men ikke minst atmosfæren her.
«Jeg synes at vi har et rålekkert senter med en veldig avslappet og fin atmosfære. Og så er alt veldig tilrettelagt her, med benker og trapper og heiser – det er ikke alle forunt å ha et så flott senter i sitt nærområde. Jeg skulle gjerne hatt 2000 flere parkeringsplasser tilgjengelig, men alt i alt er det veldig god logistikk her, alt er tilrettelagt for kundene. Vi har mange butikker i en rekke forskjellige kategorier. Her finner du alt du trenger. Og så er det ikke noe mas her, du kan gå i ro og fred og vurdere det du skal handle. Vi har også flust av benker og hyggelige kafeer hvor man kan sette seg ned for en pust i bakken og noe godt å bite i,» forteller Laila oppglødd.
Selv om Laila er toppfornøyd med det aller meste på Gulskogen, har hun likevel en ambisjon om at ting skal bli enda bedre. Både når det gjelder butikksammensetning, og hvordan ansatte på senteret kommuniserer og deler tanker og ideer med hverandre.
«Jeg synes at vi har det aller meste her, men Vinmonopol hadde komplettert det vi allerede har. Og H&M Home, det hadde det også vært fint å kunne tilby kundene. Noe annet som står på ønskelista, er at folk kommer til meg med det de har på hjertet. Jeg tror veldig på dialog – det blir ikke så mange verdenskriger med meg, for å si det sånn,» avslutter Laila.
Selvfølgelig med et stort og genuint smil.