Familiesalongen og Drammensbedriften Salong Hage fyller 60 år i år, som markeres med stor brask og bram. Med totalt 23 ansatte fordelt på to lokasjoner, Gulskogen og Bragernes, har Salong Hage etablert et solid fotfeste i byen.

Frisørsalongene eies av Nina Hage og Gro Osvoll er leder på Gulskogen – i tillegg er Marita Wang Dahl leder for Bragernes. Vi har tatt en prat med Nina og Gro, to damer med lang fartstid i bransjen og som deler samme lidenskap for faget. Første gang de møttes var da Nina jobbet for sin far, mannen bak Salong Hage, og Gro var på jobbsøken.

– Det ble et kort intervju, ler Gro og fortsetter. Jeg tittet innom ulike salonger. Da jeg gikk opp trappa til Salong Hage ble jeg møtt av Bjørn selv. Han spurte hvor jeg var utdannet, så nøye på meg, før han enkelt spurte «kan du starte i morgen?». Og resten er historie.

– Det var litt annerledes før, legger Nina til. Men på mange måter representerer det oss. Vi har beina godt planta på jorda og er opptatt av å skape en god atmosfære for både ansatte og kunder. Vi er en salong for alle, og tilrettelegger deretter. Når kunder forteller at det å komme til oss er som å komme hjem, har vi gjort noe riktig.

Gulskogen Salong Hage 2

Fra Vårveien til Gulskogen med pågangsmot og kremmerånd

Salong Hage har en rik historie som strekker seg tilbake til 1963, hvor salongen åpnet dørene for første gang i Vårveien på Åssiden. Med svennebrev i både herrefrisør- og damefrisørfaget gjorde Bjørn Hage drømmen om å starte egen salong til virkelighet. Med god hjelp fra sin kone, Rigmor Hage. Dedikert arbeid og fornøyde kunder gav resultater, og allerede i 1967 åpnet ekteparet sin andre salong i Braathengården – midt i sentrum. Rigmor Hage åpnet parfymeri og Bjørn Hage hadde salongen sin i 2.etg. Etter å ha fulgt utviklingen på Gulskogen tok han til slutt sats og startet salong på det nye kjøpesenteret i mars 1987.

– I de 36 årene vi har vært på Gulskogen har vi hatt et svært godt samarbeid med senterledelsen, forteller Gro, som har jobbet i salongen på Gulskogen i 21 år, de siste tre som butikksjef.

I salongen er det god atmosfære, og samtaler i en saling blanding av latter og glede fyller rommet.

– Det er fordelen med å ha så mange trofaste kunder. Alle kjenner alle, og vi slår gjerne av en prat med hverandres kunder. Vi strekker oss langt for å møte kundene våres, og endrer gjerne arbeidstid ved behov.

Salong Hage er opptatt av å gå ta vare på de ansatte, og slikt blir det lange ansettelsesforhold av. Salongen har blant annet endret arbeidstid, med kjernetid på seks timer om dagen, individuell tilpasset turnus etter livssituasjon og hjelper hverandre når livet skjer.

Gulskogen Salong Hage 3

Fulgte i sin fars fotspor

Allerede som 14-åring ble Nina fast inventar i familiesalongen. Ved 16-års alder hadde hun også et godt grep rundt saksa, og både klippet og fønet kunder. En skulle kanskje tro at Nina kjente et kall om å bli frisør etter nærmest å ha vokst opp i salongen, men den gang ei.

– Frisør var det siste jeg skulle bli, sier Nina og ler. Jeg startet på handelsskole, og hadde helt andre planer med livet mitt. Så en sommer ble jeg spurt pent om ikke jeg kunne hjelpe til litt i salongen. Det gav mersmak, og plutselig satt jeg med svennebrev og fast jobb i Salong Hage da jeg var 21 år. Og jeg har aldri sett meg tilbake.

I 1996 overtok Nina Salong Hage etter sin fars bortgang. Rollen kom brått på og gav en bratt læringskurve. Fra den gang har Salong Hage vokst videre med stadig nye frisører i teamet. Eieren har aldri vært redd for å ansette folk som er flinkere enn henne, heller tvert om.

– Vi drives fremover av mangfold og spisskompetanse i flere retninger, legger Nina til.

Gulskogen Salong Hage 4

– Jeg skjønner hva pappa mente da han sa det kun vær gærne folk som drev for seg selv. Man må være litt gæren. Salong Hage er tuftet på flinke folk, som tør å prøve og som byr på seg selv. Det er grunnen til at vi har kommet dit vi er i dag: dedikert arbeid, trofaste kunder og et stabilt frisørteam som alltid yter, forteller Nina.

55 år med Salong Hage

Bente har gått til Salong Hage i over 55 år, og ikke overraskende er hun full av lovord om salongen og frisørene.

– Jeg ble pynta som brud der da jeg var 19, og siden ble Salong Hage mitt faste sted. Opp igjennom årene har frisørene alltid tilpasset timene rundt min timeplan, som var helt avgjørende for meg i en periode med små barn og hektiske dager. Her blir jeg alltid fornøyd, og viktigst av alt så føler jeg meg hjemme her, forteller Bente.

Gulskogen Salong Hage 5

Bente har bestandig hatt kort hår, men har lekt seg med ulike farger i løpet av sitt lange kundeforhold. Med personlig veiledning og gode råd har hun alltid endt med en stil som passer henne.

– Her føler jeg meg alltid godt mottatt, og trygg på at resultatet blir som jeg ønsker. Jeg kan gi ris og ros, tulle og spøke og rett og slett bare være meg selv. Jeg setter pris på de gode samtalene vi har mens jeg sitter i stolen. Det har også hendt at jeg har hjulpet til, forteller hun.

Her ble vi nysgjerrige. «Kan du utbrodere den siste setningen?»

Bente ler, og forteller om en gang hun satt og ventet på timen sin og damen ved siden av, som også ventet på time, hadde dårlig tid. Kunden spurte Bente om ikke hun kunne tenke seg å tupere håret hennes. Bente tok kammen fatt og tuperte for harde livet. Kunden ble strålende fornøyd og forlot salongen.

En frisørsalong for alle

Selv om listene er preget av trofaste kunder presiserer salongdriverne at det alltid er rom og plass for nye kunder.

– Vi er opptatt av å bli kjent med håret ditt, preferansene dine og stilen din. Da kan vi gi den beste veiledningen og servicen, og sørge for at du alltid blir fornøyd. Vår trofaste leverandør siden 1988, Tendenz, sørger også for at håret ditt får den beste pleien også etter frisørbesøket.